Compleet Zakelijk
Image default
Zakelijke dienstverlening

Waar moet je op letten bij het kiezen van een marketingbureau?

Als bedrijf wil je online en offline goed gevonden worden. Om dit te bereiken zetten veel bedrijven een gespecialiseerd marketingbureau in. Door slimme campagnes toe te passen voor jouw bedrijf of merk wordt je beter vindbaar en kun je jouw merk goed onder de aandacht brengen. Maar hoe weet je nou welk marketingbureau echt bij jou past? En hoe selecteer je een bureau voor jouw bedrijf? In dit artikel geven we je de handvatten om een juiste keuze hierin te maken.

1. Het bureau heeft aantoonbare vakkennis en is transparant in de communicatie

Iedereen kent wel die schreeuwerige bureaus die vooral veel brullen maar concreet bijna niks opleveren. De websites zien er gelikt uit en als je de eerste de beste salesmanager aan de telefoon krijgt, vliegen de gladde verkooppraatjes je om de oren. Maar wanneer er opgeleverd moet worden, zijn de resultaten vaag en de communicatie is niet transparant. Hierdoor tast je als klant eigenlijk in het duister over wat de resultaten nou precies zijn en wat ze betekenen voor jouw bedrijf. Een goed marketingbedrijf zorgt ervoor dat de resultaten duidelijk aan je gepresenteerd worden en dat er duidelijk en transparant over de resultaten gepraat wordt. Marketingbureau The Sequel is een voorbeeld van een data-driven marketingbureau dat over de juiste vakkennis beschikt en ook transparant communiceert.  

2. Er worden ambitieuze en haalbare doelen nagestreefd

Natuurlijk wil je het liefste elke maand een maximale omzet. En als je net begint zou het heerlijk zijn om in de eerste weken direct tonnen te verdienen toch? Absoluut waar, maar 9 van de 10 keer is dit niet realistisch. Belooft een bureau je gouden bergen maar heb je ergens een onderbuikgevoel dat deze doelstellingen wel erg onrealistisch zijn? Dan zal je dit niet voor niets zo ervaren. Het is natuurlijk prima om ambitieuze doelen te stellen. Sterker nog; het is essentieel om jouw bedrijf goed in de markt te zetten. Maar deze doelen moeten wel haalbaar en realistisch zijn. Een ervaren marketingbureau zal daarom altijd realistische doelstellingen opstellen die ze binnen afzienbare tijd kunnen behalen.

3. De resultaten worden duidelijk gemeten en gerapporteerd

Clickratio’s, zoekmachineposities, interactie op social media… Het zijn allemaal termen die veel gebruikt worden in het marketinglandschap. Een goed bureau meet en monitort deze resultaten en rapporteert dit ook naar jou toe. Hiervoor gebruikt het bureau verschillende analysetools. Denk aan Google Analytics, Semrush, Ahrefs of Meta Business Suite. Het is gebruikelijk dat je hier maandelijks of ieder kwartaal een update over krijgt. Dit kan zowel via een persoonlijk overleg als telefonisch. Informeer vooraf dus ook altijd naar hoe een marketingbedrijf rapporteert en wanneer je de eerste resultaten kunt verwachten.

4. Klikt het?

Even los van alle resultaten en doelstellingen is de persoonlijke ‘klik’ natuurlijk ook heel belangrijk. Heb je een goed gevoel bij het bureau waarmee je gaat samenwerken? Liggen jullie op één lijn en spreken jullie dezelfde taal? Er zijn bijvoorbeeld informele bureaus die korte lijnen hanteren en graag nauw met de klant samenwerken voor het beste resultaat. Daarnaast zijn er ook corporate marketingbureaus die vooral op zakelijke klanten gericht zijn. Bij deze bureaus is de communicatie vaak wat zakelijker en wordt vaker vakjargon gebruikt. Maak dus goed de afweging wat het beste bij jouw bedrijf past. Kies bijvoorbeeld voor een marketingbureau in Dongen als je graag met een informeel no-nonsense bureau wilt samenwerken. Je kunt dan vooraf een afspraak inplannen om te kijken of de klik er is en of je de samenwerking aan wilt gaan.

Voldoet een marketingbureau aan al deze bovenstaande factoren, dan is de kans groot dat er een match is. We raden sowieso aan om minimaal één keer op locatie een afspraak te maken, zodat je jouw contactpersonen en het bureau een keer in het echt gezien en gesproken hebt. Zo krijg je meer ‘feeling’ met het bedrijf en het helpt je om een goede inschatting te maken.

 

 

https://thesequel.nl/