Compleet Zakelijk
Image default
Marketing en reclame

Hoeveel kost het om een filmpje te maken?

Het is een vraag die vaak gesteld wordt: wat zijn de videoproductie kosten. Het antwoord is niet zo simpel te geven. Tenminste, niet in zijn algemeen. Wat een video exact gaat kosten, is van heel veel factoren afhankelijk. Je moet onder meer rekening houden met de lengte van de video; het feit of je zelf gaat filmen, of dat je dit uitbesteed (en de vergoeding die de professional hiervoor vraagt); maar ook het type video dat je laat maken. Zo bestaan er aanzienlijke verschillen tussen een kort promotiefilmpje laten maken en een uitgebreide laten schieten.

Kosten- batenverhouding

Video’s (laten) produceren kost geld, hoe je het ook wendt of keert. Je kunt de kosten flink drukken door taken zelf uit te voeren, maar dat kost je weer geld en voor bedrijven geldt dat tijd geld is. Video’s zijn een investering. Met andere woorden: hoeveel het produceren van de video kost is van minder belang dan wat deze oplevert. Uiteindelijk draait het erom dat de baten groter zijn dan de kosten. Natuurlijk moet je wel een voldoende groot budget hebben. Een groot bedrijf kan makkelijker een grote som investeren dan een klein, lokaal bedrijfje.

Heel wat variabelen

De kosten van video zijn afhankelijk van heel wat variabelen. Hierboven hebben we er al een aantal genoemd. Onthoud dat je filmprofessionals het beste kunt inhuren voor een korte, arbeidsintensieve filmdag. Het is veel voordeliger een cameraman in te schakelen voor één hele filmdag dan twee halve. Waarom? Dat heeft te maken met dubbele transportkosten en de tijd die in de voorbereiding van de opstelling gaat zitten. Ook loont het meerdere korte video’s op een dag te laten schieten. Die kunnen vervolgens ook in één trits gemonteerd worden. Als de video editor de flow te pakken heeft, worden er sneller resultaten geboekt.

De opnames voorbereiden

Het is van groot belang dat je de opnamedag goed voorbereidt. De filmprofessional neemt een deel van die opstelling voor zijn rekening, maar er is ook een hoop dat je zelf al kunt doen. Onthoud: productiviteit op de set is de sleutel om de kosten zo laag mogelijk te houden. Een vloeiende, productieve samenwerking is voor alle partijen lekker werken. Zorg dat iedereen weet wat hij of zij moet doen en de filmlocaties zijn ingericht. Het enige dat je dan nog rest, is wachten tot cameraman of filmcrew de opstelling en de apparatuur gereed heeft.

Gemiddelde kosten bedrijfsfilm

De gemiddelde kosten van een bedrijfsfilm lopen sterk uiteen. Maar maak je meer dan een simpele vlog voor je laptop, hou dan rekening met een investering van minstens enkele honderden euro’s. Voor een gemiddelde high-end promotiefilm ben zo’n 2.500 euro kwijt. Hou je het beperkt, dan zal 1.000-1.500 euro voldoende zijn, maar er zijn ook uitschieters van 10.000 euro.