Compleet Zakelijk
Image default
Zakelijke dienstverlening

Je eigen onderneming? Zorg dat je dit in orde hebt!

Eindelijk je eigen onderneming! Je hebt je plan uitgewerkt, al het papierwerk is geregeld en je staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Het echte werk begint vanaf nu. Er zijn nog wel een aantal dingen waar je altijd rekening mee moet houden. Hoeveel medewerkers neem je in dienst of ga je als zzp’er aan de slag? In deze blog geven we je een aantal tips die jouw onderneming gaan helpen groeien. 

Allerbelangrijkste; verzekeringen 

Het is als startende ondernemer ontzettend belangrijk om je verzekeringen op orde te hebben. Vooral wanneer je meerdere medewerkers in dienst hebt is het van groot belang dat je bijvoorbeeld een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering aansluit. Met zo’n verzekering ben je verzekerd voor het risico van aansprakelijkheid, wanneer jij of je medewerkers schade veroorzaken bij anderen. Het kan bijvoorbeeld al gaan om een kopje koffie dat een medewerker over de laptop van een klant laat vallen. Het is niet verplicht, maar wel aan te raden! 

Boekhouden

Veel ondernemers denken niet meteen aan een goede boekhouding. Dit is erg zonde en de belastingdienst stelt ook nog eens een aantal eisen waar je boekhouding aan moet voldoen. Zo moet je alle handelingen aantonen en bepaalt de Belastingdienst hoe vaak je btw-aangifte moet doen. Als startende ondernemer kom je in aanmerking voor bepaalde belastingvoordelen. Lees je daarom eerst goed in! 

 

Naast de fiscale noodzaak is het ook voor jezelf belangrijk om je boekhouding up-to-date te houden. Dit kan tegenwoordig met handige online boekhoudsoftware. Deze boekhouding software neemt je veel werk uit handen omdat deze zaken zoals de balans, btw-afdracht en winst- en verliesrekening automatisch voor je doen. 

Regel je online vindbaarheid

Uit onderzoek blijkt dat 59% van de klantreis online begint. Het is daarom essentieel om je online vindbaarheid te optimaliseren. Of je nou een traditionele winkel opent, een webshop start of een bedrijf met bezoekadres hebt. Je moet je online vindbaarheid optimaliseren. Dit is natuurlijk niet binnen no-time gedaan en daarom moet er een marketing strategie bedacht worden om je doelen te behalen. Begin met het doen van een zoekwoordenonderzoek om te achterhalen op welke zoekwoorden je doelgroep online op zoek gaat. Pas vervolgens je content aan op basis van deze zoekwoorden. Daarnaast is het ook aangeraden om te werken met SEA, de betaalde advertenties. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en aan jou de taak om de juiste weg te vinden! 

Test en verbeter!

Het is daarnaast ook ontzettend belangrijk dat je continu blijft testen. Een goede analyse van cijfers zal je helpen bij het maken van de juiste keuzes. Op deze manier kom je er achter wat wel werkt en wat minder goed werkt. Ook wanneer je denkt de gouden formule te hebben moet je blijven testen, want het kan altijd beter! 

 

En vergeet niet dat een onderneming bestaat uit vallen en opstaan. Het is niet vanzelfsprekend dat je in de eerste jaren gigantische omzetten draait, maar blijf er in ieder geval wel in geloven. Je hebt je plan tevens niet zomaar uitgezet toch? Ga door totdat het wel lukt!