Compleet Zakelijk
Image default
Zakelijke dienstverlening

Raoul Rahimbaks: ‘Via Smart User Experience krijgen bedrijven inzicht in het gedrag van gebruikers’

Om de dienstverlening aan klanten te verbeteren, kunnen bedrijven Smart User Experience inzetten. Via een dergelijke digitalisering kunnen ze beter op bepaalde zaken anticiperen en doeltreffender opereren. Consultancybedrijf Atomeus assisteert bedrijven op dit gebied. “Wij helpen organisaties op dit gebied mijlpalen te bereiken”, zegt Raoul Rahimbaks, CEO van Atomeus.

Hoe definieer jij Smart User Experience?

“Via Smart User Experience wordt de gebruikerservaring gedigitaliseerd. Een opdrachtgever kan door middel van Artificial Intelligence zijn gebruikers beter leren kennen. Zo kan de opdrachtgever zijn dienstverlening verbeteren en optimaliseren. Uiteraard als de gebruikers daar zelf ook toestemming voor geven.”

Kun je hiervan een voorbeeld geven? Hoe werkt dit precies?

“Ik denk dan bijvoorbeeld aan de horeca. Zij willen graag meer inzicht in het gedrag van klanten. Op welke tijdstippen die klanten bijvoorbeeld komen. Gaan zij meer voor een driegangen- of eerder voor een vijfgangenmenu? Als die bedrijven daar meer inzicht in krijgen, kunnen ze daar in de toekomst bij de inkoop van producten rekening mee houden. Je kunt dit soort dingen via algoritmes uitrekenen.”

Een ander voorbeeld?

“Dat is toerisme. Je kunt bijvoorbeeld in kaart brengen hoe populaties bewegen in een bepaald land of in een bepaalde regio. Op basis daarvan kun je de security en openingstijden bepalen. Je kunt zo ook anticiperen op de drukte in bepaalde seizoenen en scenario’s maken.”

Dat gaat ook allemaal via AI?

“Klopt. Smart User Experience is niets anders dan de gebruikerservaring optimaliseren door middel van data.”

Atomeus helpt hier klanten mee?

En dat kan ook via inzet van apps?

“Uiteraard. Wij kunnen die voor hen ontwikkelen. De organisaties bouwen de apps zelf en wij helpen hen met de intelligentie daarachter. Onze kracht zit echt in de intelligentie, in de modellen daarachter.”

Wat doe je nog meer op dit gebied voor deze bedrijven?

“Dat is het hele spectrum van datascience. Dus het in kaart brengen van alle data die ze nodig hebben om dat te kunnen bereiken. We helpen met het adviseren en ook ontwikkelen van de datapipelines. Dit zijn de databases die ze vervolgens nodig hebben om te kunnen gebruiken. We bouwen ook de algoritmes die die data interpreteren. Wij helpen bedrijven mijlpalen te bereiken en brengen de resources die ze hiervoor nodig hebben, in kaart.”

Wat is een voorbeeld van een klant die jullie onlangs op dit gebied hebben geholpen?

“Ik mag de namen van de klanten helaas niet noemen. Maar wij hebben klanten in de semioverheid, commerciële sector, de zorg, stichtingen en financiële sector. Ook overheidsinstellingen.’’

Ontwikkelt dit zich ook heel snel?

“Jazeker. Tot twee tot drie jaar geleden was AI iets van een heel verre toekomst. En nu zijn er weinig mensen die geen ChatGPT kennen. Wij helpen organisaties om naar de volgende fase te gaan. De opkomst van ChatGPT heeft er wel voor gezorgd dat heel veel bedrijven de toepassing van AI serieus zijn gaan bekijken. Die bedrijven zijn ook degenen die de concurrentie heel vaak een stap voor zijn.”