Compleet Zakelijk
Image default
Auto-industrie

Groeiende marktvraag naar betaalbare hybride-elektrische voertuigen

Toyota Motor Europe (TME) vermeldt dat het vorig jaar in Europa 1.003.859 Toyota personenauto’s heeft verkocht. Het marktaandeel steeg hierdoor naar 6,3%. Het aantal verkochte Toyota personenauto’s heeft ervoor gezorgd dat Toyota in 2021 voor de eerste keer het op een na bestverkochte automerk in Europa is.

Meer dan de helft van de verkopen (55%) komt voor rekening van de Toyota bestsellers Yaris – de huidige Europese Auto van het Jaar –, Corolla en RAV4. Een belangrijk deel van het verkoopsucces is toe te schrijven aan de recordhoge vraag van Europese consumenten naar Toyota modellen met een lage CO2-uitstoot.

Groeiende marktvraag naar betaalbare hybride-elektrische voertuigen

De capaciteitstoename wordt bepaald door twee belangrijke factoren: Toyota’s continue streven naar koolstofneutraliteit en de groeiende marktvraag naar betaalbare hybride-elektrische voertuigen die de CO2-uitstoot verminderen. Er werken op dit moment 3.300 medewerkers bij TMMP, verdeeld over twee productielocaties, in Walbrzych en Jelcz-Laskowice. Beide steden liggen in Neder-Silezië, vlak bij de Duitse en Tsjechische grens.

Toonaangevende CO2-reductie

Om het doel van emissievrije mobiliteit te bereiken, ontwikkelt Toyota een volledige line-up van batterij-elektrische modellen. Met ingang van 2035 wil Toyota in Europa de uitstoot van zijn nieuw verkochte modellen met 100% verminderd hebben (mits de oplaad- of tankinfrastructuur voor emissievrije voertuigen op orde is en er vraag vanuit de markt is). Tot die tijd kunnen hybride-elektrische voertuigen de CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen. De hybride-elektrische modellen van Toyota en Lexus zijn inderdaad populair in Europa. Hierdoor kon Toyota Motor Europe (TME) zijn marktaandeel vergroten en tegelijkertijd een toonaangevende CO2-reductie realiseren.

Voorop in CO2-reductie

Marvin Cooke, Executive Vice President, Toyota Motor Europe: “We zijn onze hybridetechnologie blijven verfijnen en bieden een steeds breder scala aan hybride-elektrische voertuigen tegen toegankelijke prijzen aan. Als gevolg hiervan loopt Toyota voorop in CO2-reductie.”

Hoge toename

In de laatste drie jaar realiseerde Toyota in Europa een hoge toename van de verkoop van zijn hybride-elektrische modellen; de hybridemix in de totale verkopen steeg van 30% naar 60% en bereikte in West-Europa zelfs 70%. In Polen verdubbelde het verkoopvolume van hybride-elektrische modellen. In de tussentijd verdrievoudigde de Poolse markt voor hybridevoertuigen. Bijna 70% van de Poolse consumenten die een hybridevoertuig kochten, koos bovendien voor een model van Toyota.

Aanzienlijke hybride-capaciteitsverhoging

Momenteel zijn er bij TMMP zes productielijnen operationeel (drie voor TNGA-hybride-motoren en drie voor de hybrid-transaxles). Dat is een aanzienlijke hybride-capaciteitsverhoging van 76%. De productielijn van TMMP is ook uitgebreid naar de motorgeneratoren die een integraal onderdeel zijn van de hybride-elektrische transmissie.

Hybride-elektrisch populair

Het brede Europese Toyota aanbod omvat behalve hybride-elektrische modellen ook plug-in hybride-elektrische en brandstofcel-elektrische modellen. Het aandeel hybride elektrische modellen bedraagt in West-Europa 70% en zelfs meer dan 90% van alle Nederlandse Yaris-kopers kiest voor de extra efficiënte Yaris Hybrid.

Op weg naar koolstofneutraliteit

Matt Harrison, President & CEO van Toyota Motor Europe: “We zijn verheugd met wederom een sterke jaarlijkse verkoopprestatie, vooral gezien de uitdagende marktomstandigheden waar de hele auto-industrie mee te maken heeft. We bedanken onze klanten voor hun loyaliteit en vertrouwen. De aanhoudend hoge vraag naar onze modellen is een bewijs van onze strategie om ons te concentreren op een verbreding van ons aanbod van emissievrije en emissiearme geëlektrificeerde voertuigen. Door deze modellen hebben we vorig jaar de EU-doelstellingen met betrekking tot CO2-uitstoot weten te behalen. We zijn vastbesloten dit ook in de toekomst te blijven doen, op weg naar koolstofneutraliteit.”

Toyota Modellen

De 4 populairste Toyota-modellen zijn de Aygo, Yaris, CH-R en Corolla. Via Toyota Private Lease zijn ze alle vier voordelig te rijden voor een vast bedrag per maand.

Aygo

Auto’s in deze klasse heten niet voor niets stadsauto, want met een lengte van slechts 3,4 m is het met dit kleine, overzichtelijke model makkelijk manoeuvreren. Toyota Aygo Private Lease behoort tot de voordeligste manieren om auto te rijden. 

Yaris

De Yaris was het eerste model dat in dit segment de maximale score van vijf sterren haalde bij de botsproeven van EuroNCAP. Dat was onder meer te danken aan de toepassing van maar liefst negen airbags waaronder ook een ter bescherming van de knieën. Toyota Yaris Private Lease is aantrekkelijk voor iedereen die een voordelig en zorgeloos een nieuwe Yaris wil rijden.

Corolla

Vanwege tegenvallende verkopen haalde de importeur de sedan in 2010 de Corolla uit het programma. Na een jarenlange afwezigheid is de Toyota Corolla sinds 2019 terug in Nederland. ’s Werelds meest verkochte auto aller tijden maakt een veelbelovende comeback, als opvolger van de Auris. Ook Toyota Corolla Private Lease is populair.

CH-R

De C-HR is een verfrissende crossover van Toyota. Een moderne coupé met een strak, dynamisch design en een compact silhouet. Vanaf de lancering zijn er volop Toyota CH-R Private Lease Aanbiedingen.

Private Lease

Toyota modellen zijn met een laag maandbedrag populair in Toyota Private Lease. In het private lease maandbedrag zijn de kosten inbegrepen voor: wegenbelasting, all-riskverzekering, afschrijving, reparatie en onderhoud, bandenservice, internationale pechhulp.

Wil je leasen, maar heb je nog geen idee welke auto bij je past? Een Private Lease Vergelijker biedt dan uitkomst. Filter in de private lease-vergelijker op verschillende categorieën. Bepaal bijvoorbeeld je budget, de looptijd, het aantal deuren en het aantal kilometer dat je verwacht te rijden. Je ziet nu precies welke auto’s aan jouw wensen voldoen.

Regelmatig hebben aanbieders scherpe aanbiedingen. Het is de moeite waard om dit goed in de gaten te houden want een korting van €20 per maand levert je, bij een looptijd van 60 maanden, een totaalvoordeel op van € 1.200. Maar is een goedkope deal ook daadwerkelijk een goede deal? Dit is helaas zeker niet altijd het geval. Contractvoorwaarden zoals een strenge opzegvoorwaarden of een hoge meerprijs per kilometer kunnen een private lease aanbieding toch minder aantrekkelijk maken.