Relatiegeschenken hebben een grote betekenis in het bedrijfsleven. Wat de situatie ook is, of het nu gaat om het bedanken van jouw medewerkers en klanten, hen motiveren of betrekken, relatiegeschenken zijn een ingenieuze strategie om allerlei werkrelaties te versterken. Het helpt perfect bij het creëren van solide verbindingen met klanten en werknemers. Het verhoogt bovendien het rendement van investeringen voor een bedrijf. Wat zijn relatiegeschenken?Het verstrekken van relatiegeschenken kan als een handeling worden omschreven waarbij organisaties als een gebaar van dankbaarheid en waardering af en toe geschenken aan hun zakenrelaties geven. Deze actie dient ook als motivatie booster en draagt bij aan de medewerkerstevredenheid. Deze relatiegeschenken kunnen uit van alles bestaan; wat nuttig is voor de ontvanger in zijn of haar persoonlijke en professionele leven. Dit kunnen bijvoorbeeld gadgets, laptoptassen, polo shirts, waterflessen, cadeaubonnen, et cetera zijn. De 7 voordelen van het geven van relatiegeschenkenHet doel van al deze gepersonaliseerde relatiegeschenken is dus om een positieve impact op de ontvanger te creëren en een langdurige zakelijke relatie met hen aan te gaan. Het aanbieden van relatiegeschenken helpt uiteindelijk de betrokkenheid te vergroten en de zakelijke activiteiten in een organisatie te versterken. We noemen hieronder de 7 belangrijkste voordelen op. Het stimuleert het moreelRelatiegeschenken zijn een uitstekende manier om het moreel van de werknemers te verhogen. Het is niet alleen een geweldige manier om jouw waardering aan je medewerkers te tonen, maar het breekt ook het ijs en verbetert de teambinding. Het is een teken van respectHet verstrekken van relatiegeschenken aan klanten, leveranciers en werknemers geeft aan dat de organisatie hen en hun inzet respecteert. In Japan is het geven van geschenken bijvoorbeeld een belangrijke traditie waarbij dit ritueel zelfs belangrijker wordt geacht dan het daadwerkelijke geschenk. Het onderscheidt je van je concurrentenDoor onder meer promotionele kleding cadeau te doen aan B2B bedrijven en werknemers, kan de organisatie zich van de concurrentie onderscheiden. Omdat enkel een schouderklopje vaak niet genoeg is, wil je juist daarom jouw medewerkers met tastbare cadeaus belonen. Trouwe klanten dankbaarheid tonenHet geven van geschenken aan trouwe klanten is een uitstekende manier om je dankbaarheid te tonen voor hun voortdurende steun. Hoewel het zeker niet verplicht is om ze cadeautjes te geven, zullen ze zo wel merken dat jij als bedrijf of organisatie het belangrijk vindt om zaken met ze te doen. Het stimuleert de verkopenHet verstrekken van op maat gemaakte relatiegeschenken aan de werknemers en klanten heeft een directe positieve invloed op de verkoop en omzet. Dit is zeker het geval als deze geschenken volledig naar hun behoefte worden aangepast. Ze zullen zich zo gehoord en gewaardeerd voelen voor hun bedrijfsprestaties. Iets wat voor hen zeer motiverend is om nog meer energie in hun werk te steken. Het zorgt voor meer positiviteit in de werkomgevingDe werkomgeving wordt prettiger ervaren wanneer er relatiegeschenken uitgedeeld worden. Het aanbieden van relatiegeschenken verhoogt zo ook de positiviteit in een organisatie. Dit komt doordat opdrachtgevers en medewerkers zich gewaardeerd voelen en zij het gevoel hebben dat het bedrijf zich inzet om met hen samen te werken. Het bevordert de teambindingAls laatste is het geven van relatiegeschenken aan personeel en klanten een fantastische manier om een veel diepere zakelijke relatie op te bouwen. Want wanneer jij een geschenk geeft, dan moet één van jouw doelen zijn om de ontvanger van anderen te onderscheiden en hen te waarderen om wie ze zijn. De allerbeste tip om dit te doen is door ze, volgens hun persoonlijke voorkeuren, een cadeau op maat cadeau te geven.
Zo, nu jij meer weet over de vele voordelen van relatiegeschenken, kun jij jouw klanten en medewerkers er ook eentje cadeau doen. Dat is immers de beste manier om je naamsbekendheid en zakenrelatie op een kosteneffectieve manier aangenaam te vergroten en bevorderen.
|