Je belastingaangifte doen is voor veel ondernemers pure horror. Niet alleen moet je het hele jaar alles goed bijhouden, maar je moet het ook nog eens sorteren in termen zoals activa en passiva. Dit kan voor beginnende ondernemers overweldigend zijn en gigantisch frustrerend. Vooral als je een groter bedrijf hebt met veel aankopen en uitgaven, dan is de boekhouding bijna niet te doen zonder boekhouder. Wat wel ook kan helpen (ook voor de boekhouder) is een rekenschema. Wat dit precies is en wat je er allemaal mee kunt doen, leggen we graag voor je uit in dit blog. RekenschemaEen rekenschema is eigenlijk ingewikkeld gezegd een schema waarmee je data zo organiseert dat het makkelijk is om meerdere dingen overzichtelijk terug te vinden. Door alles onder te verdelen in categorieën kun je makkelijk zoeken naar bijvoorbeeld ‘vaste activa’ of ‘aankopen’. Op deze manier heb je altijd makkelijk en snel een overzicht en bespaar je jezelf een hoop tijd en stress. Een rekenschema valt officieel onder boekhoudsoftware. Een boekhouder inhuren is natuurlijk ook nog altijd een oplossing, maar door het gebruik maken van een rekenschema is dit niet altijd nodig. Met of zonder boekhouderEen groot voordeel van tegenwoordig is dat je een dergelijk rekenschema zelfs zonder boekhouder kunt gebruiken. Met de juiste software worden je facturen automatisch gescand en verloopt je leven soepel. Je kunt ook alles zelf bijhouden, eventueel met een simpel programma, maar dat kost ook al snel veel uren werk. Een andere optie is om sowieso een boekhouder in te huren die zorgt dat jij je nergens zorgen over maakt. Boekhouders zijn erop getraind om met verstand naar inkomsten en uitgaven te kijken, en jou geen hoofdzorgen te geven over ingewikkelde termen die de belastingdienst gebruikt. Dit is dus ook een reële overweging om te maken, maar weeg geld en diensten versus moeite en investering vooral tegen elkaar af voor jezelf! |
https://www.stip-t.nl/rekenschema/ |