Als ondernemer wil je het beste voor je bedrijf én je mensen. Wist je dat fietsende medewerkers gemiddeld twee dagen per jaar minder ziek zijn? Ze komen energieker aan op werk, zijn productiever en gaan tevredener naar huis. Maar hoe verleid je je team om de auto te laten staan en op de fiets te stappen? Met deze praktische tips maak je fietsen naar werk zo aantrekkelijk dat zelfs de meest verstokte autorijders gaan twijfelen. Financiële prikkels werken échtGeld maakt fietsen aantrekkelijker, zo simpel is het. Overweeg een fietsleaseplan voor je werknemers. Deze regeling biedt fiscale voordelen voor zowel jouw bedrijf als je medewerkers. Werknemers kunnen een gloednieuwe e-bike uitkiezen tegen een scherp maandbedrag. Daarbij krijg je bij de betere bedrijven een hele goede deal verzekeringsdeal (met €25 eigen risico bij schade en zelfs €0 bij diefstal) én 24/7 pechhulp, waardoor je dus nooit meer zelf een band hoeft te plakken of een ketting hoeft te repareren. Maak aankomst op werk fietsvriendelijkNiets zo demotiverend als een fiets die buiten in de regen moet staan of een bezweet pak tijdens een belangrijke vergadering. Los deze bezwaren dus op met goede voorzieningen. Een overdekte, veilige fietsenstalling kost minder ruimte dan een paar autoparkeerplaatsen maar maakt een wereld van verschil. Installeer een douche met kleedruimte als je pand dit toelaat. Geen ruimte voor een douche? Een kleedruimte met lockers waar medewerkers een set werkkleding kunnen bewaren en zich kunnen opfrissen is al een grote verbetering. Dat zijn kleine investeringen die fietsen plotseling veel haalbaarder maken. Bouw een fietscultuurHet kan best lastig zijn om je medewerkers te overtuigen om te gaan fietsen. Je kunt hier echter zelf verandering in brengen! Geef zelf naar afspraken wanneer dat mogelijk is en organiseer een maandelijkse fietsgroep waar collega’s samen kunnen fietsen. Je kunt ook een scorebord in de kantine ophangen, kwartaalbeloning geven aan de trouwste fietser, of een jaarlijkse fietsdag met onderhoud en accessoires organiseren. Maak foto’s van fietsende collega’s voor sociale media en je bedrijfswebsite. Als mensen zien dat fietsen (en dus ook duurzaamheid) onderdeel is van jullie identiteit, zullen ze sneller aanhaken. Een groot verschilVoor medewerkers die verder weg wonen of opzien tegen zweten en inspanning, kan een elektrische fiets de perfecte oplossing zijn. De actieradius van woon-werkverkeer groeit van 7-10 km naar 15-25 km, zonder dat je je echt in hoeft te spannen. Als bedrijf kun je e-bikes aanbieden via het fietsplan, of een proefperiode regelen waarin medewerkers verschillende modellen kunnen testen. Veel mensen hebben nog nooit op een e-bike gereden en onderschatten dan ook hoe moeiteloos het fietsen op een e-bike is. Eén proefritje kan daardoor echt het verschil maken.
|
