Compleet Zakelijk
Image default
Zakelijke dienstverlening

Hoe organiseer je een hackathon?

Hackathons zijn een veelgebruikt middel bij succesvolle bedrijven. Het is vooral bedoeld om innovatie te stimuleren, en worden daarom vaak ook georganiseerd door een innovatie adviesbureau. Maar hoe organiseer je nou zo’n succesvolle hackathon? Dat is een goede vraag, en daar word je mee geholpen in deze blog.  

Waarom zou je een hackathon organiseren? 

Allereerst verdient het even de aandacht om aan te stippen waarom je überhaupt een hackathon zou organiseren. Zoals al gezegd is in de inleiding, worden hackathons vaak door succesvolle bedrijven gebruikt. Dan moet het wel goed zitten, toch? Echter zijn er nog meer redenen om een hackathon te organiseren. Hackathons hebben namelijk een aantal duidelijke voordelen ten opzichte van traditionele innovatie management processen.  

Ze zijn inclusief, flexibel, bevorderen multidisciplinaire samenwerking, en hebben kortere innovatiecycli die beter geschikt zijn om in te spelen op snel veranderende consumentenbehoeften. Naast het genereren van nieuwe ideeën en het toekomstbestendig maken van een bedrijf, helpen hackathons de betrokkenheid en het behoud van werknemers te verbeteren, talent te vinden, klantgerichte innovatie en mogelijk te maken, de samenwerking tussen teams te verbeteren, kostenbesparingen te realiseren, en een gemeenschap, merk en leiderschap op te bouwen. 

Hoe doe je het nou, zo’n hackathon organiseren? 

Het hele proces van het organiseren van een hackathon, de marketing van het evenement, het stimuleren van inschrijvingen, het bedenken van ideeën en het maken van prototypes duurt meestal 30 tot 40 dagen. Een innovatieprogramma kan niet wendbaarder worden dan dit. Zodra je hebt besloten waarom je een hackathon wilt houden, zijn de volgende stappen om te beslissen wie je erbij wilt betrekken en hoe je dat wilt doen.  

Afhankelijk van hun doel kunnen bedrijven dus kiezen voor een interne hackathon of een externe hackathon. Als het doel is om je werknemers te betrekken, een collaboratieve werkomgeving te bevorderen of een cultuur van innovatie te creëren, is een interne hackathon de beste keuze. Maar ook een externe hackathon is mogelijk door bijvoorbeeld studenten van een universiteit, hbo, of mbo uit te nodigen. Zodra je dit allemaal op een rijtje hebt gezet kun je beginnen met de marketing, een dag uitkiezen en de voorwaarden opstellen.